lördag 8 januari 2011

Min mormor och farmor

Nästa vecka är det dags för bokcirkel igen och boken vi ska läsa heter "Min mormors historia". Den boken fick jag av min vän S när jag fyllde år för ett par år sedan. Ett antal författarinnor berättar om sin mormors historia. Alla historier är intressanta och får mig att fundera. Det som fascinerar mig är att de vet så mycket om sina mormödrar eller farmödrar. Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av min familjs historia och mjölkat, speciellt farmor, på alla detaljer kring vår familj. Hon har försökt svara så gott hon har kunnat. Jag vet även lite om min mormor, men är inte alls i närheten av den kunskap som författarna i "Min mormors historia". Hur har de fått reda på allt? Är deras familjer verkligen så öppna eller är det mesta baserat på helt egna tolkningar? Hur öppen vill jag själv vara inför mina barnbarn? Det kanske är dags för lite familjeforskning, kanske ett mammaledighetsprojekt?

Inga kommentarer: