tisdag 22 mars 2011

Om en förlossning

Nej, jag kommer absolut INTE att redogöra för min förlossning. Varken här i bloggen eller någon annastans. Jag svarar såklart om mina vänner frågar men annars låter jag det vara. Det finns ingen anledning för de som ännu inte har fött att få höra om andras förlossningar, speciellt om de inte har bett om det. Jag frågade mina vänner som fött barn innan mig om deras förlossningar för att jag var nyfiken, inte för att de kastade sina berättelser i ansiktet på mig. Det är något nästan sjukligt att vissa så gärna vill redogöra för alla detaljer utan att någon har frågat. Varför liksom? Någon typ av egotripp? Bearbetning kan man få genom att prata med sina vänner som redan har fött en gång men att ge sig på kvinnor som ännu inte gjort det är otroligt ogenomtänkt och hänsynslöst. Det enda jag tänker berätta om min förlossning är att den gick så otroligt bra, totalt odramatisk. En fantastisk upplevelse. Om jag får en likadan graviditet och förlossning nästa gång kan jag bara skatta mig lycklig.

3 kommentarer:

Litenkram sa...

Intressant ämne detta:)

Förlossningen är en fantastisk upplevelse när de går bra.
Tror inte att någon som skriver om sin förlossning gör det av egoskäl utan av andra viktigare orsaker. Antar att alla är olika helt enkelt:) Vissa vill berätta och andra inte, måste få vara var och ens egna beslut. Jag som var otroligt förlossningsrädd är jättetacksam för dem som delat med sig via bloggar odyl faktiskt, för mig var det ett stöd och hjälp att veta vad som skulle komma, även om vännerna var till stor hjälp också! Andra har inte det behovet och så måste det också få vara:) Vill man läsa så kan man, vill man inte läsa om andras förlossningar eller följa ex "en unge i minuten" på tv så är det väl bara att låta bli egentligen? :)

Ina sa...

Att skriva om sin förlossning, på blogg eller någon annanstans är väl ett jättebra sätt att bearbeta sin upplevelese. Precis som du skriver, kan man då välja om man vill ta del av den berättelsen eller inte. Däremot kan man inte välja om kvinnor väljer att berätta just för dig, på en fest, en middag ansikte mot ansikte. Om man då till råga på allt är förlossningsrädd är det inte en trevlig upplevelese. Jag var inte förlossningsrädd och ändå vill jag själv välja om man jag vill ta del av dessa berättelser eller inte. Alla förlossningar är unika dvs det som jag upplever som odramatiskt gör inte andra och tvärtom så för min del hjälper det inte att läsa om andras förlossningar. Däremot är det intressant att läsa om hur de upplevde sin förlossning. Mina vänner har starkt respekterat min vilja att få välja genom att svara på de frågor jag har haft, när jag har haft dem.

Litenkram sa...

Nä det håller jag verkligen med om! Tycker också att det är rätt ohyffsat om man börjar prata om sin förlossning vitt och brett med folk som inte visat intresse för det eller frågat. Men att skriva om det på forum som folk själva kan välja att besöka är en annan grej:)

Jobbigt att du råkat ut för det, troligen tänkte de sig inte för:( Du får säga till nästa gång:)
Jag stötte inte på en enda under min graviditet som "packade på" mig sin förlossning, eller så tänkte jag inte på det :)