söndag 28 september 2008

Sightseeing i Lima

Min kära vän I i Sverige har många kontakter. Bland annat har hon en vän här i Lima, Fabricio. I en handvändning ordnade hon så att Fabricio hämtade upp mig på hotellet för sightseeing i Lima. Vi började med en promenad till en utomhusgalleria, Larcomar, som ligger vid havet ca fyra kvarter från hotellet. Tog en kaffe på Starbucks, köpte en skiva med Juan Luis Guerra och tog typiska turistbilder. Tanken är att dessa bilder ska läggas upp här men jag har inte riktigt fått till det ännu.

Vi fortsatte in mot staden där vi stötte på en inkafestival med dansuppvisning och musik. Strövade vidare och tittade på gatukonst. Lite senare tog vi bussen till ett distrikt som heter Barranco, ett kulturellt område med parker, konstmuseeum (stängt), och restauranger på klippa ovanför havet. Kändes bra att få ha kommit ut och promenerat i staden efter att ha åkt taxi överallt. Alla talar om för mig hela tiden att det inte är säkert att gå ut på egen hand, man ska helst ta taxi då. Dagens promenad var mycket uppskattad!

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad härligt att komma ut och promenera. Få se lite av omgivningen, vara turist och ta turistbilder. Ha det gott//Leena

Camilla sa...

Jag vill också gå på Starbucks!! :o)

Det låter som att du haft en väldigt bra dag. Skönt att höra att det är någon som tar hand om dig.

Puss och kram från Camilla

Anonym sa...

Kul att det finns någon där som kan visa dig runt!

Angående när du skriver om gatumusikanterna. Jag hörde av en kvinna från Peru att de Indianer från Peru som spelar här på gatorna i Sthlm ofta är musiker som är jättekända där och det är svårt att få tag i biljetter till deras konserter för det är ofta utsålt.Så hon tyckte att det var fantastiskt att få se och höra dem här och helt gratis...

Kram Ewa