söndag 18 mars 2012

Om graviditet och träning

För mig har träning sedan en väldigt lång tid tillbaka varit en stor del av mitt liv. När jag blev gravid med lilltjejen resonerade jag som så att så länge jag mår bra och inte har ont någonstans kan jag köra på som vanligt. Vilket jag också kunde i stort sett under hela graviditeten. Löpningen fick jag lägga på hyllan efter månad fem men det fanns andra bra alternativ som jag kunde fortsätta med. Till exempel simning, spinning, bodypump och bodybalance. Och promenader på det förstås. Jag fick bekräftelse från olika håll att träningen enbart var positiv. Det kan jag intyga att den också var. Jag mådde bra under graviditeten, förlossningen gick bra och jag kom tillbaka i form väldigt snabbt efter förlossningen. Nu, under andra graviditeten kör jag samma filosofi. Mår jag bra och inte har ont har någonstans kör jag på som vanligt. Har lagt in några nya pass den här gången, till exempel Shape och istället för core efter spinningen styrketränar jag. Jag mår jättebra och bebisen verkar må bra den med. Instruktörerna på gymmet imponerar med sina kunskaper angående träning under graviditet och jag får alltid oerhört bra råd om hur jag kan träna när magen blir större och vilka alternativ som finns för vissa övningar man inte kan utföra som gravid. Som min förra barnmorska sa "att vara gravid är inte samma sak som att vara sjuk".

2 kommentarer:

spiderchick sa...

skönt att träna på :-) Jag hade noll sammandragningar med lilleman, men som sagt har jag det nu. Så jag kanske får en tjej å du en kille? ;-)

Ina sa...

Spiderchick: Ja, så tror jag att det är =)