torsdag 28 juni 2012

Ensambarn?

Väldigt ofta dyker ordet Ensambarn upp när man talar om barn som inte har syskon. För min del är det ett märkligt uttryck. Jag har inga syskon men jag har aldrig känt mig ensam för det. Jag har alltid varit omgiven av både släkt och mycket vänner. Visst hade det varit kul med syskon men jag har som sagt aldrig känt mig ensam.

Vår dotter kommer alldeles alldeles snart att få bli storasyster. Något som jag är så oerhört glad för. För jag tror att en syskonrelation är något utöver det vanliga. Någon att dela barndomsminnen med. Men jag tror också att hon skulle klara sig bra även utan syskon, hon skulle aldrig behöva känna sig ensam med den stora skara av släkt som vi faktiskt omger oss med. Så, kan vi komma överrens om att slopa ordet Ensambarn?!

Inga kommentarer: