torsdag 9 augusti 2007

Den moderna kvinnan - en skruv lös

Idag fick jag en väldigt nyttig present av C. Det var en bok som tar upp allt det jag behöver veta för att överleva. Tolka nu inte ordet "överleva" som i att överleva en vildmarksexpedition eller något annat äventyrsliknande utan snarare att överleva i vardagen. Boken är riktad till kvinnor. Vissa avsnitt är inspirerande och klart nyttiga på ett sätt som endast vi kvinnor uppskattar. Andra avsnitt kan jag för mitt liv inte begripa att författaren på allvar har skrivit. Den tar bland annat upp, i avsnittet Hemmafixaren, vad man bör ha i en verktygslåda. Läs och häpna med mig:

"Spikar och skruvar. Finns i många sorter och storlekar......Skruvar fäster saker bättre än spikar. Skruvens huvud har ett spår där man sätter skruvmejseln - vanligast är det med ett enda spår tvärs över skruvhuvudet, men det finns också skruvar med två spår som går i kors över huvudet, så kallad stjärnskruv"

osv osv

Eller som farmor frågade för några år sedan när jag fick en verktygslåda i julklapp av pappa:

"Jaha, men är J (föredetta sambo) händig då?"

2 kommentarer:

Susanna sa...

Snacka om att bli dumförklarad!

Ina sa...

Eller hur!