torsdag 2 augusti 2007

Kompismarathon

Det är bra att vara effektiv, men det finns en gräns. När jag ska boka in olika saker i mitt liv åker Filofaxen fram, svart i skinn och jättefin. Jag känner mig lite extra organiserad med den i väskan. En vecka i filofaxen kan se väldigt trevlig ut:

Måndag: Gymmet, lunch med C, fika med H, körlektion
Tisdag: Gymmet, körlektion, lunch med J
Onsdag: Ta emot soffa (10-14), släpp in låssmed, middag med föräldrarna

Osv....

När jag bokade in dessa aktiviteter, en vecka tidigare, var allt frid och fröjd. De passade ju enligt almanackan, där ser man inte lika upptagen ut som man faktiskt blir i verkligheten. Meningen var ju att jag skulle vara ledig och plötsligt är jag upptagen till tänderna och känner mig otroligt låst i allt planerande och effektivitetsjagande. Det är nackdelen med min filofax, den är inte riktigt verklighetstrogen, bara för att den ser tom ut en vecka betyder det ju inte att den veckan måste fyllas upp.

Idag åt jag lunch med N, tog promenad med C och middag med H. Har fyllt upp min effektivitetskvot för den här veckan, kompismarathon kallar jag dagens aktiviteter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En full kalender kan göra vem som helst stressad även om det är roliga saker och man är ledig. En klok person sa till mig att jag skulle göra ett snett streck i min kalender någon/några dagar i vecka. Det var tid då jag ej skulle boka in något i förväg. Bara lämna öppen. Visst kan jag göra saker då men det blir isåfall mer spontant. Eller "bara" sitta hemma i soffan och njuta.
I och med att där är ett streck så ser jag upptagen ut om inte annat för mig själv och även om någon annan skulle kika i min almenacka när vi ska planera något. För även roliga saker kan bli betungande när det inte fylls på med tid för egna tankar.

kram kram

Unknown sa...

Precis! Håller med Ewa. Man måste ta hand om sig själv och kunna unna sig lite abbetid... eller ja... i ditt fall lite mer inatid ;)

Camilla sa...

Filofax rules!! ...och vad ska man med den till om den inte är fullbokad?? :o)